ခ်စ္စကားထာမ်ား
ေရွးေခတ္လူႀကီးသူမမ်ား၏ တစ္ဆင္႔စကား၊ တစ္ဆင္႔နားျဖင္႔ ႀကားရသမွ် စာေဟာင္းေပေဟာင္းမ်ား၌ ဖတ္ရသမွ် ေတြ႔ရသမွ်တုိ႔တြင္ ေရွးလူမ်ားသည္ လူပ်ိဳလွည္႔ရာ၌ စကားထာ၊ စကား၀ွက္၊ စကားလိမ္ အစရွိသည္မ်ားျဖင္႔ ပုစၦာအမ်ိဳးမ်ိဳးတုိ႔ကုိ တန္ဆာဆင္ျပီးလွ်င္ မိမိတုိ႔ႏွစ္သက္ရာ အပ်ိဳအိမ္မ်ားသုိ႔ သြားေရာက္ႀကျပီး အျပန္အလွန္ ဥာဏ္စမ္းေလ႔၊ ၀ွက္ဆုိေလ႔ ရွိႀကသည္ ဆုိ၏။
ဤဓေလ႔ထုံးစံမ်ားသည္ အလြန္သိမ္ေမြ႔ယဥ္ေက်း၍ ခ်စ္စရာေကာင္းလွေပသည္။
တစ္ဦးခ်င္းျဖစ္ေစ၊ အဖြဲ႔လုိက္ အစုလုိက္ျဖစ္ေစ ျပိဳင္ဆုိင္ႀကရာ၌ မည္သူသည္ ဗဟုသုတ ႀကြယ္၀သည္၊ မည္သူသည္ ေျပာေရးဆုိခြင္႔တြင္ တတ္သိလိမၼာသည္၊ ယဥ္ေက်းဖြယ္ရာသည္၊ ဥာဏ္ထက္သည္၊ ျဖတ္ထုိးဥာဏ္ေကာင္းသည္၊ စိတ္ရွည္သည္၊ စိတ္တုိသည္၊ ဇြဲရွိသည္၊ ဇြတ္ျငင္းသည္၊ သည္းခံစိတ္ရွိသည္၊ အႏုိင္ယူလုိစိတ္ရွိသည္ စသည္ျဖင္႔ အကဲခတ္ႏုိင္သည္ျဖစ္ေသာေႀကာင္႔ ဤေရွးျမန္မာတုိ႔၏ ဓေလ႔ထုံးစံတစ္ရပ္သည္ ေဟာင္းပင္ေဟာင္းေသာ္လည္း ေကာင္းလွသည္႔ ျမန္မာမႈတစ္ရပ္ပင္ ျဖစ္ေလသည္။
မ်ားေသာအားျဖင္႔ စကားထာ၀ွက္ႀကေသာအခ်ိန္သည္ တစ္ေန႔တာ၏ လုပ္ငန္းေဆာင္တာမ်ား ျပီးစီး၍ အားလပ္ေသာ ညခ်မ္းခ်ိန္ခါ၊ လူႀကီးမိဘမ်ား အိပ္ရာ၀င္ခ်ိန္ျဖစ္သည္႔ သက္ႀကီးေခါင္းခ်ခ်ိန္မွစ၍ သန္းေခါင္ႀကက္တြန္ခ်ိန္ထိျဖစ္သည္။
စကား၀ုိင္းဖြဲ႔ႀကရာတြင္ စကားစပ္ကလည္း၀င္မွ၊ အလည္ေရာက္လာသူ ကာလသားကလည္း ႏႈတ္စရႊင္ပါမွ အိမ္ခံအပ်ိဳမ်ားမွ လႈိက္လႈိက္လွဲလွဲႏွင္႔ ဧည္႔၀တ္ျပဳလုိ၊ လက္ခံလုိႀကေပသည္။
သုိ႔မဟုတ္လွ်င္ ဧည္႔ခံသူ အပ်ိဳမ်ားသည္ အလည္လာသူ ကာလသားမျပန္မခ်င္း တသမ္းသမ္း တေ၀ေ၀ႏွင္႔ တပ်င္းရိရိ ျဖစ္ေနတတ္ႀက၏။
(၁)ေတာ္ေတာ္ဆုိးတဲ႔ေႀကာင္
ေရွးတုန္းက ေက်းရြာႀကီးတစ္ရြာတြင္ စိတ္တုိ၍ ပြင္႔ပြင္႔လင္းလင္း ေျပာဆုိတတ္ေသာ အပ်ိဳႀကီးတစ္ေယာက္ ရွိသည္။
ထုိအပ်ိဳႀကီးကုိ စုံမက္ႏွစ္သက္ေသာ လူပ်ိဳႀကီးသည္ သူငယ္တိတ္ဆိတ္ခ်ိန္မွစ၍ ေရာက္လာကာ အပ်ိဳႀကီး ရက္ကန္းခတ္ေနသည္႔ေနရာသုိ႔ လာထုိင္လ်က္ ရက္ကန္းစင္မွာ ထြန္းညွိထားသည္႔ မီးတုိင္မွ မီးက်ီးခဲမ်ားကုိ ဆြေပး၊ ေကာ္ေပးျခင္းႏွင္႔ ရက္ကန္းစင္မွ ခ်ည္ျပတ္မ်ားကုိ ဆက္ေပးျခင္း စသည္ျဖင္႔ ကူညီေပးေလ၏။
အပ်ိဳႀကီးသည္ လူပ်ိဳႀကီးအေပၚတြင္ အနည္းငယ္ ႏွစ္သက္တြယ္တာစိတ္ ရွိသည္႔အတုိင္း လူပ်ိဳႀကီး သူ႔ထံသုိ႔ ေရာက္လာလွ်င္ ေရာက္လာခ်င္းမွာပင္ " ကြ်န္းတုံးေႀကာင္ေလွ်ာက္ " ဟု ဆီးႀကိဳ ႏႈတ္ဆက္လုိက္ေလသည္။
' ကြ်န္းတုံးေႀကာင္ေလွ်ာက္၊ လြန္း(လြမ္း)တုန္းေမာင္ေရာက္ ' ဟူေသာ အဓိပၸါယ္ကုိ မရိပ္မိေသာ လူပ်ိဳႀကီးသည္ အလြန္ရုိးအစြာျဖင္႔ " ေတာ္ေတာ္ဆုိးတဲ႔ေႀကာင္၊ ေနရာရွားလုိက္တာ ကြ်န္းတုံးေပၚမွ တက္ေလွ်ာက္ရတယ္လုိ႔ " ဟု ျမည္တြန္လုိက္ေလသည္။
(၂)ေညာင္ကန္ႀကက္
ဤသုိ႔ႏွင္႔ လူပ်ိဳႀကီးသည္ အျခားေသာ ကာလသားမ်ားနည္းတူ စကားထာ၀ွက္ျခင္း၊ ျပိဳင္ျခင္း အစရွိသည္မ်ားႏွင္႔ အျခားေသာ စိတ္၀င္စားဖြယ္ရာမ်ားကုိ ဖြဲ႔ဖြဲ႔ႏြဲ႔ႏြဲ႔ မေျပာတတ္ျခင္းမ်ားေႀကာင္႔ အပ်ိဳႀကီးသည္ လူပ်ိဳႀကီးကုိ ဆက္လက္ဧည္႔ခံရန္ ပ်င္းရိျငီးေငြ႔လာသျဖင္႔ ငိုက္မ်ဥ္းလာေလ၏။
အပ်ိဳႀကီးကလည္း စကားမစ၊ လူပ်ိဳႀကီးကလည္း စကားမစႏွင္႔ သန္းေခါင္ႀကက္တြန္သံပင္ ႀကားရခ်ိန္သုိ႔ ေရာက္လာသည္။
အပ်ိဳႀကီးသည္ လူပ်ိဳႀကီးျပန္ရန္ မည္သုိ႔ပရိယာယ္ဆင္ရပါမည္နည္းဟု အႀကံယူေနစဥ္မွာပင္ သန္းေခါင္ႀကက္တြန္သံကုိ ႀကားလုိက္ရ၍ အပ်ိဳႀကီးသည္ ေခါင္းထဲသုိ႔ အႀကံတစ္ခု ၀င္လာေလသည္။
ထုိ႔ေႀကာင္႔ အပ်ိဳႀကီးသည္ လူပ်ိဳႀကီးကုိ စကား စတင္လုိက္သည္။
" ေမာင္ႀကီးရဲ႔၊ ႀကက္ေတြ တြန္ကုန္ပါေရာ႔လား၊ ဘာႀကက္မ်ားပါလိမ္႔ေတာ္.."
အပ်ိဳႀကီး၏ ပရိယာယ္ႏွင္႔ ေမးလုိက္သည္ကုိလည္း မရိပ္မိ၊ သူ႔ကုိ ျပန္ေစလုိသည္ကုိလည္း မသိရွိေသာ လူပ်ိဳႀကီးခမ်ာသည္ အပ်ိဳႀကီး၏ ေမးခြန္းႏွင္႔ ဆန္႔က်င္ဘက္က်စြာ ျပန္လည္ေျဖလုိက္သည္ကား-
" ေညာင္ကန္ႀကက္လား၊ တညင္ႀကက္လား၊ တစ္ေကာင္ေကာင္ ျဖစ္ေတာ႔မေပါ႔" ဟူသတည္း။
အပ်ိဳႀကီးသည္ လူပ်ိဳႀကီး၏ မသိသားဆုိးရြားမႈကို သည္းမခံႏုိင္ေတာ႔သည္႔အျပင္ လူကလည္း အိပ္ငုိက္စျပဳလာျပီျဖစ္၍ မ်က္ႏွာထားတင္းတင္းထားလ်က္ လူပ်ိဳႀကီး၏မ်က္ႏွာကုိ လက္ညႈိးႏွင္႔ ေငါက္ေငါက္ထုိးကာ-
" အခ်ိန္ကုိ သိခ်င္လုိ႔ ေမးတာေတာ္ေရ႔၊ ကုိင္း သိပလား.."
ဟု ခပ္ဆတ္ဆတ္အသံႏွင္႔ တိတိလင္းလင္းႀကီး ဖြင္႔ေျပာလုိက္ေလေတာ႔၏။
ဤတြင္ လူပ်ိဳႀကီးသည္ အပ်ိဳႀကီး၏ ေဒါသတႀကီးႏွင္႔ မ်က္ႏွာကုိ ျမင္လုိက္ရသျဖင္႔ ဆုိလုိရင္းအဓိပၸါယ္ကုိ ရိပ္မိသိရွိသြားေတာ႔သည္႔ပမာ မ်က္ႏွာခ်ိဳသာစြာႏွင္႔-
" ေႀသာ္ အခ်ိန္ကုိ ေမးတာလား။ သိပါဘူးဗ်ာ။ ေမာင္ႀကီးက မ်ိဳးရုိးကုိ ေမးတာ မွတ္လုိ႔၊ အခ်ိန္ဆုိရင္ ဘာရွိမွာလဲ၊ ဒီေကာင္႔အသံ ေသးေသးေလးရွိေသးတာပဲ။ အလြန္ဆုံး တစ္ပိႆာထက္ မပိုပါဘူး" ဟူ၍ ေျဖလုိက္ေလသတည္း။
ခ်စ္စရာေကာင္းသည္႔ အဖုိးထုိက္ေသာ ဓေလ႔
ညဘက္ လသာသာ၌ ဆန္ဖြပ္ရင္း၊ ေမာင္းေထာင္းရင္း၊ ရက္ကန္းခတ္ရင္း၊ ခ်ည္ငင္ရင္း၊ ၀ါဖန္႔ရင္း၊ ဗုိင္းငင္ရင္း၊ မန္က်ည္းသီးထုရင္း၊ ေတာင္ထန္း သက္ငယ္ စလူ အင္ဖက္ စသည္မ်ားအား အိမ္အမုိးအကာမ်ားအတြက္ စုေ၀းလုပ္ကုိင္ႀကရင္းျဖင္႔ မိမိတုိ႔ရပ္ရြာ၏ ဓေလ႔ထုံးစံမ်ားအတုိင္း တစ္ေက်ာင္း တစ္ဂါထာ တစ္ရြာ တစ္ပုဒ္ဆန္း ဆုိသကဲ႔သုိ႔ စကား၀ွက္မ်ားကုိ အျပိဳင္အဆုိင္ ၀ွက္ဆုိေလ႔ ရွိႀကသည္။
ေကာက္ရိတ္သိမ္းျပီးခ်ိန္ႏွင္႔ စပါးေလွ႔ျပီးခ်ိန္၊ တလင္းထဲတြင္ စပါးမ်ားစုပုံ၍ စပါးလိပ္ျပာ ေခၚဆုိခ်ိန္ စသည္မ်ား၌လည္း ရပ္ရြာ၏ ကာလသမီး ကာလသားမ်ား စုေ၀းလာေလ႔ရွိႀကခ်ိန္ျဖစ္၍ ဤအခ်ိန္မ်ိဳးတြင္လည္း တစ္ရြာႏွင္႔တစ္ရြာပင္ ခ်ိန္းပြဲမ်ားျပဳလုပ္၍ စကား၀ွက္ျပိဳင္ပြဲမ်ား က်င္းပႀကသည္။
ေက်းရြာ၏ ပန္းေတာင္ကုိင္အလွ သုိ႔မဟုတ္ စကားႀကြယ္၀၍ ဧည္႔ခံေကာင္းသူကေလးမ်ား၏ လယ္တလင္းသိမ္းပြဲမ်ားဆုိလွ်င္ စကား၀ွက္ျပဳိင္ပြဲမ်ားသည္ ပုိမုိ၍ စည္ကားေလသည္။
နီးစပ္ရာ လယ္တဲမ်ားမွလည္း စုေ၀းေရာက္လာႀကလ်က္ တေပ်ာ္တပါး စကား၀ွက္ျပိဳင္ပြဲမွ အရႈံးအႏုိင္ႏွင္႔ ကုိယ္ရည္ေသြးႀကပုံကုိ နားေထာင္ႀကသည္။
တလင္းသိမ္းခ်ိန္သည္ ေဆာင္ေတာ္ကူးႏွင္႔ ဂမုန္း အင္၊ သဇင္ပန္းတုိ႔ မျပတ္တမ္းပြင္႔သည္႔ ရာသီျဖစ္သည္႔အျပင္ သရဖီႏွင္႔ ျမတ္ေလး မျပတ္ေမႊးလွသည္႔ ေတာစံပယ္ႏွင္႔ ပန္းစြယ္ေတာ္တုိ႔ ပြင္႔ႀကသည္ျဖစ္၍ ေကာင္းႏုိးရာရာဟု မေရြးခ်ယ္ႏုိင္ႀကေတာ႔။
ေတြ႔သမွ်မေရြး ေဖြးေဖြးျမင္ရာ ဆြတ္ခူးခဲ႔ႀကသည္မွာ စကား၀ွက္၀ုိင္း၌ လုလင္ပ်ိဳေရာ လုံမပ်ိဳပါ ပန္းမ်ား ေတာင္လုိ ပုံေနေတာ႔၏။
ဤပန္းပြင္႔မ်ားသည္ အပင္၌ ေနာက္တစ္ေန႔ပြင္႔ရန္ပင္ ခ်န္မွ ထားခဲ႔ႀကပါမည္ေလာဟု ေတြးေတာေလာက္ေအာင္ပင္ အငုံေရာ အဖူးပါ ဆြတ္ခူး၍ လာႀကေတာ႔သည္။
တစ္ႏွစ္ပတ္လုံး ပင္ပန္းလာခဲ႔သမွ်၊ တစ္ေန႔တာလုံး ႏြယ္းနယ္လာခဲ႔သမွ်တုိ႔သည္ ဤသုိ႔ေသာ လေရာင္တင္႔လွ်မ္းသည္႔ ညခ်မ္းလုိ ခ်ိန္ခါမ်ိဳးမ်ားတြင္ သူတုိ႔၏အဖုိ႔ အေမာေျပေဆးကေလးမ်ားကုိ ရတတ္ႀကသည္။
စိတ္ထဲတြင္ သူမသိ ငါပုိး က်ိတ္၍ ပုိးပန္းေနႀကရရွာသူအတြက္ေရာ၊ ခ်စ္မိသည္႔၀န္ကုိ တစ္ခြန္း တစ္ပါဒမွ် မဟ၀ံ႔ ေႀကာက္ရြ႔ံ၍ ေနာက္တြန္႔ေနႀကရသူအတြက္ေရာ ဤစကား၀ွက္ဆုိႀကျခင္းသည္ ခ်စ္တင္းစရာ၊ ခ်စ္တင္းဆုိရာႏွင္႔ ခ်စ္က်ီစယ္ႀကရာကုိ ဖန္တီးေပးေစေလ၏။
" အမယ္လည္း စိတ္တူ၊ ပ်ိဳ႔သည္းအူ ေရႊႏြယ္ရုိး စုိးပုိင္ခဲ႔သူ" မ်ားအဖုိ႔ ဤစကား၀ွက္ျခင္းဓေလ႔သည္ စိတ္၏လႈပ္ရွားမႈမ်ားႏွင္႔ သာယာမႈအရသာေလးမ်ားကုိ ရေစသည္။
ခ်စ္သူအခ်င္းခ်င္း မေထ႔တေထ႔ ေငါ႔လုံးကေလးမ်ားႏွင္႔ ကလူက်ီစယ္မႈကေလးမ်ားသည္ မိဘေမာင္ဘြားမ်ား၏ မ်က္စိေအာက္မွာပင္ ျဖစ္လင္႔ကစား ခ်စ္ေသာသူခ်င္း၏ ႏွလုံးသားမ်ားကုိ သာယာႀကည္ႏူးေစသည္။
မည္သုိ႔ေသာ မွားယြင္းမႈကိုမွ် ဖန္တီးခြင္႔မရသည္ျဖစ္၍ ေရွးလူတုိ႔၏ ဤဓေလ႔ထုံးစံသည္ မမွားအပ္ေသာ တရားမ်ားကုိ ေစာင္႔ေရွာက္ထိန္းသိမ္းကာကြယ္ေပးျခင္းျဖင္႔ လုလင္ လုံမတုိ႔၏ ကိုယ္က်င္႔တရားကုိပါ ပုိမုိေကာင္းမြန္ေစသည္႔ အလြန္အဖုိးထုိက္ေသာ ျမန္မာမႈတစ္ရပ္ျဖစ္ေပသည္။
( ယေန႔မႏၱေလးစာအုပ္တုိက္မွ ထုတ္ေ၀သည္႔ ျမန္မာ႔ရုိးရာ စကားထာမ်ား စာအုပ္မွ ထုတ္ႏႈတ္ေရးသားပါသည္။ အလြန္ခ်စ္စဖြယ္ေကာင္းသည္႔ အဖုိးထုိက္ေသာ ျမန္မာမႈ၊ ျမန္မာ႔ဓေလ႔၊ ျမန္မာ႔ယဥ္ေက်းမႈတစ္ရပ္ပင္ျဖစ္ေသာ္လည္း ေခတ္ေရစီးေႀကာင္းတြင္ ခပ္ႀကမ္းႀကမ္း ေမ်ာပါသြားခဲ႔ျပီျဖစ္သည္။ ေခတ္၏ေရစီးေႀကာင္း ဟူသည္ကား တားဆီး၍ မရစေကာင္း တားဆီးရန္ မျဖစ္သင္႔ေႀကာင္း မွန္ေသာ္လည္း ရုိးရာဓေလ႔ကုိ လုံး၀ေပ်ာက္ပ်က္သြားေစျခင္းသည္လည္း မျဖစ္စေကာင္းမုိ႔ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ ေခတ္လူငယ္မ်ားအေနျဖင္႔ ကုိယ္တုိင္ မက်င္႔သုံးလွ်င္ေသာ္မွ သိရွိထားႏုိင္ႀကေစရန္ အလုိ႔ငွာ ႀကိဳးစားလုိက္ပါသည္။)
ီဒီပို႔စ္ကိုလာဖတ္လိုက္ရတာ ေတာ္ေတာ္ တန္ဖိုးရွိတယ္ .. အဖိုးတန္တဲ့ ျမန္မာ့ဓေလ့တစ္ခုကို ျပန္အမွတ္ရသြားတာေပါ့
ReplyDelete