From : Myit Makha
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္
ေရဓာတ္ေငြ႕ကို ေလာင္စာဆီႏွင့္ တြဲဖက္ကာ မီးစက္ ၊ ကား ၊ ရထား ၊ သေဘာၤႏွင့္ စက္ယႏၱရားမ်ားအား
ဆီစားသက္သာစြာျဖင္႔ ေမာင္းႏွင္ႏုိင္ရန္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ကတည္းက စမ္းသပ္ တီထြင္ေနေသာ သုေတသီ
အင္ဂ်င္နီယာ ဦးေက်ာ္ေက်ာ္ႏွင့္ ၄င္း၏ စမ္းသပ္မႈရလာဒ္ အေၾကာင္း ျမန္မာ႔စြမ္းအင္သစ္အဖြဲ႕အေၾကာင္း၊
ေတြ႕ဆံုေမးျမန္းခဲ့သည္မ်ားကို စုစည္းတင္ျပအပ္ပါသည္။
ေမး ။ ။
ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ေရဓာတ္ေငြ႕နဲ႕ ေလာင္စာဆီပူးတြဲၿပီးေတာ့ စက္ယႏၱရားေတြကို အသံုးျပဳႏိုင္ဖို႕
ဘယ္လိုစိတ္ကူး ခဲ့တယ္ဆိုတဲ႔ အေၾကာင္းအရင္းကို အရင္ေျပာေပးပါခင္ဗ်ာ။
ေျဖ ။ ။ သုေတသီအင္ဂ်င္နီယာ ဦးစိုးျမင့္က အေမရိကားက
ျပန္လာေတာ့ အေမရိကားမွာ ေရကို ဓာတ္ခဲြၿပီးထြက္လာတဲ့ ဓာတ္ေငြ႕နဲ႕ အင္ဂ်င္ေတြ လည္ေနတယ္ဆိုၿပီး
ေျပာဆိုျဖစ္ၾကတယ္။ အေမရိကားက ပညာရွင္ေတြက မွတ္ပံုတင္ၿပီး ကားေတြမွာ တန္းေမာင္းတယ္ ဒါေပမဲ့
အေမရိကားမွာ ၁၉၉၈ ခုႏွစ္ကေန ၁၉၉၉ ခုႏွစ္ အထိေလာက္ပဲ အဲ့လို ေရဓာတ္ေငြနဲ႕ ပူးတြဲၿပီး
အသံုးျပဳတယ္ဆိုတာ ၾကားလိုက္တာ ေနာက္ပိုင္း မၾကားေတာ့ဘူး။ သူတို႕အဲ့လို အသံုးျပဳေနတာ
ႏွစ္ေပါင္း (၉၀)ေက်ာ္ေနၿပီ၊ ဒါက နည္းပညာအသစ္ေတာ့ မဟုတ္ေတာ့ဘူး၊ အဓိကကေတာ့ အင္ဂ်င္နီယာ
ဦးစိုးျမင့္ ျပတဲ့ ဗြီဒီယိုကို ၾကည့္ၿပီးေတာ့ စၿပီး ၂၀၀၈ခုႏွစ္ေလာက္ကတည္းက ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ေရဓာတ္ေငြ႕နဲ႕ ေလာင္စာဆီ ပူးတြဲၿပီး
သံုးႏိုင္ဖို႕ စတီထြင္ျဖစ္ခဲ့တာပါ။
ေမး။ ။ ေရဓာတ္ေငြ႔ စမ္းသပ္ လုပ္ေဆာင္မႈမွာ
ဘယ္လိုအခက္အခဲေတြၾကံဳေတြခဲ႔ပါသလဲ။
ေျဖ။ ။ ပထမဆံုး စမ္းသပ္ထုတ္လုပ္လိုက္တဲ့
ပစၥည္းကို ရွမ္းစတားဂ်စ္မွာ တပ္ဆင္ၿပီး ေမာင္းတယ္ ၊ အဲ႔ဒီမွာ မေအာင္ျမင္ဘူး သူကို ကြန္ထရု္း(control)မလုပ္ႏိုင္ဘူး၊
အပူ(Heat) ေတြတက္ ေတာ့ ဘက္ထရီကို ထိခိုက္တယ္ ။ ေရကို ဓာတ္ခြဲလိုက္ေတာ႔ရွိတဲ့ ေရေတြက
ဆူကုန္ေတာ့ မေအာင္ျမင္ဘူး။ အဲ႔ဒီမွာ အင္တာနက္ကေန စာေတြ ျပန္ဖတ္တယ္ ၊ ႏုိင္ငံျခားကေန
အင္တာနက္ ကေန ေပးထားတဲ့ ရက္တိုသင္တန္းေလးေတြ တက္တယ္၊ ထူးျခားတာက ဂ်ာမနီကပညာ သင္ၿပီး
ျပန္လာတဲ့ စက္မူတကၠသိုလ္ ေက်ာင္းေနဖက္ အီလက္ထေရာနစ္ အင္ဂ်င္နီယာ ဦးစိုင္းစိုးလိူင္က
ဒီဟာက ကြန္ထရုိးမပါရင္ မေအာင္ျမင္ဘူး ဂ်ာမနီမွာတုန္းကလည္း ဒါကို ေလ႔လာ ျပီးခဲ႔ၿပီ။
ဘာလို႔လဲဆိုေတာ့ လွ်ပ္စစ္ႀကိမ္ႏူန္း လႊတ္တာကို ထိမ္းၿပီး လႊတ္ရမယ္ ၊ အဲ႔ဒီစနစ္ကို တပ္ရမယ္၊
သူက အဲ႔ဒီကိရိယာေလးကို ထြင္ေပးလိုက္တယ္။ အဲ႔ဒီအခ်ိန္ကစၿပီး ေမာ္ေတာ္ကားကို ကြန္ထရုိး
ႏုိင္သြားတယ္၊ နည္းပညာပိုင္းမွာ ဒီအခက္အခဲေတြ ႀကံဳေတြ႔ခဲ႔ရသလို ေငြေၾကးဘက္မွာလည္း အခက္အခဲ
ရွိတယ္၊ အိမ္က ကားႏွစ္စီးေရာင္းၿပီး ရတဲ႔ေငြနဲ႔ စမ္းသပ္မႈေတြ လုပ္ခဲ႔တယ္။
ေမး။ ။ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ လက္ေတြက်က်အသံုးခ်ႏိုင္ဖို႔နဲ႔
ဘယ္ေလာက္ထိ တြင္တြင္က်ယ္က်ယ္ အသံုးျပဳလာႏိုင္မလဲ။
ေျဖ။ ။ ဘယ္ေလာက္ တြင္က်ယ္လာမလဲဆိုတာ စလုပ္တာကလည္း
ဒီအင္ဂ်င္နီယာ ႏွစ္ေယာက္ထဲ လုပ္တာေဘးက ၀ိုင္းကူတဲ႔ ပညာရွင္ကေလး ႏွစ္ေယာက္ရွိတယ္၊ ဦးစိုးလိူင္က
အျမင္က်ယ္ေတာ့ စမ္းသပ္လုပ္ကိုင္ေနရင္းနဲ႔ ကိုယ့္ကားမွာ တပ္ဆင္ၿပီး ေမာင္းတယ္။ မိတ္ေဆြ
အင္ဂ်င္နီယာကားေတြ ေရဓာတ္ေငြ႔နဲ႔ ပူးတြဲေမာင္းႏွင္တယ္။ ဒီလိုစမ္းသပ္ေမာင္းႏွင္တာ (၁၄)စိီး
ရွိသြားပါၿပီ။ အျပင္ကို ေရာင္းေပးမလား၊ မေရာင္းေပးဘူးလားဆိုတာ တျဖည္းျဖည္းေပၚလာၿပီ။ႏုိင္ငံ
ေတာ္အပိုင္းကလည္း အရင္ကျပပြဲေတြမွာစက္မူ(၂)၀န္ႀကီးဦးစိုးသိန္းကိုယ္တိုင္ ဒါႀကီးက နည္းပညာ
ေကာင္းလြန္းတယ္၊ အဆင္႔ျမင္႔ပါတယ္ ဆက္လုပ္ပါလို႔ ေျပာပါတယ္။ ႏုိင္ငံေတာ္ အဆင့္ က စိတ္၀င္
စားပါတယ္၊ အေကာင္အတည္ေဖာ္ဖို႔ က်ေတာာ႔ ဒီဘက္ကအင္ဂ်င္နီယာႏွစ္ေယာက္ထဲ ေငြရွင္ ေၾကးရွင္မပါဘူး။
တြင္က်ယ္လာမလားဆိုတဲ့ ေမးခြန္းက အရမ္းစိတ္၀င္စားစ ရာ ေကာင္းတယ္၊ သံုးျပလိုက္လို႔ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက
ႀကိဳက္သြားရင္ေတာ့ တြင္က်ယ္လာမယ္၊ တြင္က်ယ္လာတဲ႔ အခ်ိန္မွာ ကုန္ၾကမ္းထုတ္လုပ္ဖို႔အတြက္
လုပ္ငန္းရွင္ေသာ္ လည္းေကာင္း၊ ႏုိင္ငံေတာ္ ကေသာ္
လည္းေကာင္း ပူးေပါင္းပါ၀င္မယ္ဆိုရင္္ေတာ့ တြင္က်ယ္ လာႏိုင္မယ္။
ေမး။ ။ ေရဓာတ္ေငြ႔နဲ႔ ပူးတြဲေမာင္းႏွင္တဲ့အတြက္
ေလာင္စာဆီေလွ်ာ႔ခ်ႏိုင္မူနဲ႔ ေဈးႏူန္းကြဟမႈကို သိခ်င္ပါတယ္။
ေျဖ။ ။ ၁၉၈၀ ပတ္၀န္းက်င္ထုတ္ ကားအိုကားေဟာင္းေတြမွာ
ေရဓာတ္ေငြ႔နဲ႔ ပူးတြဲေမာင္းရင္ ေလာင္စာဆီစားႏူန္း သက္သာမယ္၊ ဥပမာသေဘၤာေတြမွာ တစ္လကိုေပပါအလံုး
တစ္ရာသံုးတယ္ ဆိုရင္အဲ႔ဒီေပပါအလံုးတစ္ရာမွာတစ္ဆယ္ရာခိုင္ႏူန္း သက္သာမယ္ဆိုရင္အဲ႔ဒီတစ္ဆယ္ရာခိုင္ႏူန္းကိုေငြနဲ႔
ေျမွာက္လိုက္ရင္ အမ်ားႀကီးသက္သာသြားၿပီး တစ္ခ်ိဳ႕ကေတာ႔ ၇ ရာခုိင္ႏူန္း၊ တခ်ိဳ႕က ၈ရာခိုင္ႏူန္း
သက္သာမယ္။ ဒါကေတာ႔ကို႔ရဲ႔အင္ဂ်င္ သက္တမ္းနဲ႔အင္ဂ်င္ကို ကိုင္တြယ္တဲ႔သူ အေပၚမွာ မူတည္
တယ္။ သူမ်ားႏွိင္ငံေတြမွာ ၈၀ ရာခိုင္ႏူန္းသက္သာတယ္၊ ၆၀ ရာခိုင္ႏူန္သက္သာ တယ္၊ ၅၀ရာခိုင္ႏူန္း
သက္သာမယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲ ဆိုေတာ႔ အင္ဂ်င္ေတြရဲ႔သက္တမ္းက
တစ္သိန္းေတာင္မလည္ရေသးဘူး၊ ျမန္မာျပည္က မီးစက္၊ အင္ဂ်င္ေတြက အပတ္ေရ ဘယ္ႏွစ္သိန္းေလာက္
လည္ပတ္ၿပီးသြားၿပီလည္း မသိရဘူး ။ လူေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက ဘယ္ေလာက္သက္သာမလဲ ဒါကိုေမးတယ္၊
အေမရိကန္ လည္း ဒီအဂ်င္ဘယ္ေလာက္သက္သာမလဲ အာမမခံဘူး ဘာေၾကာင္႔လဲ ဆိုေတာ့ အင္ဂ်င္ရဲ႕ အေျခ
အေနေပၚမွာဘဲ မူတည္ပါတယ္။
ေမး။ ။ ေရဓာတ္ေငြ႔ကိုဘယ္ႏုိင္ငံေတြမွာအသံုးျပဳေအာင္ျမင္ေနၿပီလဲဆိုတာသိခ်င္ပါတယ္။
ေျဖ။ ။ ေရဓာတ္ေငြနဲ႕ ေအာင္ျမင္တဲ့ အမ်ားဆံုးႏိုင္ငံေတြကေတာ့
အာရွႏွိင္ငံေတြပါ၊ မေလးရွားႏိုင္ငံ ေရဓာတ္ေငြ႔အဖြဲ႕ ကေန အႏိၵယႏိုင္ငံ ေက်းလက္ေဒသေတြမွာ မီးထြန္းဖို႔ မီးစက္
ေတြကို ဒီဇယ္နဲ႔ ေရဓာတ္ေငြ႕ ပူးတြဲၿပီး တစ္ႏွစ္ကို အင္ဂ်င္ ၂၀၀၀ ကေန ၃၀၀၀ အထိ ထုတ္လုပ္
ေရာင္းခ်ေပးေနတယ္၊ ထိုင္း၊စကၤာပူ၊ဂ်ာမနီ၊အေမရိကန္၊ ရုရွား၊တရုတ္ နဲ႕ ဥေရာပ ႏိုင္ငံေတြမွာ ေအာင္ျမင္စြာနဲ႔ တြင္တြင္က်ယ္က်ယ္ အသံုးျပဳေနၾကပါၿပီ။
ေမး။ ။ ျမန္မာ႔စြမ္းအင္သစ္(MAES)အဖြဲ႔မွာ အဖဲြ႔၀င္ဘယ္ႏွစ္ေယာက္ေလာက္ရွိပါသလဲ။
ေျဖ။ ။ ဒီမွာအင္ဂ်င္နီယာ ႏွစ္ေယာက္ပါတယ္၊ ၁၉၈၀
ရန္ကုန္စက္မူတကၠသိုလ္ ဘြဲ႕ရ အင္ဂ်င္နီယာႀကီးတစ္ဦးနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္ပါတယ္၊ အႀကံေပးအေနနဲ႔
ဒီေရဓာတ္ေငြ႔နည္းပညာကို သယ္လာေပးတဲ့ ဆရာႀကီးဦးစိုးျမင့္ (ဆံုးသြားပါၿပီ ) ေနာက္တစ္ေယာက္က ဆရာႀကီးဦးသိန္းလြင္၊ သူက စီနီယာအင္ဂ်င္နီယာႀကီးပါ
အဂၤလန္က ဘြဲ႔ရခဲ႔တာပါ။ ျမန္မာစြမ္းအင္သစ္(MAES) အဖြဲ႔၀င္ ၈ ေယာက ္ေလာက္ ရွိပါတယ္။
ေမး။ ။ စက္ရုံေတြမွာ ေရဓာတ္ေငြ႔စက္ျပဳလုပ္ဖို႔အတြက္
ကုန္ၾကမ္းပစၥည္းေတြ အပ္ရတယ္လို႕ သိရပါတယ္။ ဒီအေၾကာင္းေလး ေျပာျပေပးပါ။
ေျဖ။ ။ ဘာျဖစ္လို႔ စက္ရံုေတြမွာ ကုန္ၾကမ္းပစၥည္းေတြ
အပ္ရသလဲဆိုေတာ့ ဓာတ္ေငြရဲ႕ ကုန္ၾကမ္းပစၥည္းေတြက နည္းနည္းမ်ားပါတယ္၊ အီလက္ထေရာနစ္ ဆားကစ္ဘုတ္ကိုေတာ့
ဆရာႀကီးဦးစိုးလိူင္က သူကိုယ္တိုင္ထုတ္ပါတယ္ ။ သူရဲ႕ ဦးေႏွာက္နဲ႕ပါဘဲ။ အဲ႔ဒီက ကုန္ၾကမ္း
ပစၥည္းကေတာ့ ဂ်ပန္၊ ဂ်ာမနီ၊ အေမရိကန္ ၊ စကၤာပူနဲ႔ မေလးရွားႏွိ္င္ငံေတြက မွာပါတယ္၊ အီလက္ထေရာနစ္
ပစၥည္းေတြဆိုေတာ့ ဒီမွာ လုပ္လို႔မရဘူး၊ ဒီက စက္ရုံေတြမွာ လိုအပ္တဲ့ ပစၥည္းေတြကေတာ့
စတီးအိုးေတြနဲ႔ လိုအပ္တဲ့ ဆက္စပ္ပစၥည္း ကုန္ၾကမ္းေတြကို အပ္ရပါတယ္။ နည္းပညာပိုင္းနဲ႔
အေခ်ာထည္ ဆင္တာကေတာ႔ ကိုယ္တိုင္လုပ္တာပါ။
( အခုလိုေျဖၾကားေပးတဲ့
သုေတသီအင္ဂ်င္နီယာ ဦးေက်ာ္ေက်ာ္ကို ျမစ္မခမီဒီယာက ေက်းဇူးတင္ပါတယ္)
(ဂုဏ္ျပဳစရာ သတင္းတစ္ပုဒ္ကုိ copy၊ paste လုပ္လုိက္ပါတယ္... ကုိယ္တုိင္ ပုိ႔စ္ေလးေတြ ေရးမတင္ႏုိင္ေသးတဲ႔အတြက္ ေတာင္းပန္အပ္ပါတယ္)
ကိုယ္တုိင္ေရးပုိ႔စ္ေလးေတြလဲ ေမွ်ာ္ေနပါတယ္ အရိပ္ေရ...
ReplyDeleteေပ်ာက္ခ်က္သားေကာင္းေနပါလား...မိုးနတ္ဘာျဖစ္ေနလဲဆိုတာကိုလဲ
လာၾကည္႔ပါအံုးေနာ္...( ေလသံကသနားစရာ )..ဟိ
ွဗဟုသုတရစရာေလးေတြကုိ မွ်ေ၀ျပီး ပုိ႔စ္ေလးအျဖစ္တင္ေပးလုိ႔
ေက်းေက်းပါ မင္း...
ခင္တဲ႔...မုိးနတ္